Benders weet niet wie een engel is

Benders weet niet wie een engel is

Een stukje onvervalst (N) Eo-conproza uit het hart van wat zich als de progressive gemeente in Amsterdam maskeert:

Jaja, Jeroen van Rooij, zowat de spil waar Perdu om draait. Dit nadat we al getrakteerd werden op een soort religieuze variant van ‘Koppie-Creeley’ met een debuutbundel die door een medewerker van Perdu de VSB poëzieprijs kreeg toegekend: de eendagsvlieg Joost Baars. Het lijkt erop dat alles daar aan de Kloveniersburgwal 86 zeer stichtelijk toegaat.

Gelukkig maar dat de boekhandel tegenwoordig niet meer claimt de meest complete poëziewinkel van Nederland te zijn (en zonder ook maar enig werk van mij in huis te hebben); tegenwoordig spreekt men van een ‘gecureerd aanbod’. Gecureerd is het zeker. Het is grappig hoe dat woord naar de geneeskunst verwijst. De banden tussen ziekte en massa-religie behoren tot de innigste in de menselijke geschiedenis. Geen wonder dat de geestelijken massaal de poëzie bezetten.

Ik werk momenteel aan de Nederlandse versie van de elektronische opera ‘De P van Winterslaap’. De vijandigheid die ik rond dat boek ervoer, kan waarschijnlijk verklaard worden door termen als ‘Hoerenpaaszee’ – de gelovige types zijn niet zo van dergelijke ‘blasfemische taal’, hoezeer ze ook hun best doen vooruitstrevend te lijken. In werkelijkheid wordt talent natuurlijk zo snel mogelijk de deur uit gewerkt – en nee, ik heb het niet over mezelf. Ik chat af en toe met een zeer getalenteerde kerel, Arden Wezenberg, die buitengezet werd door deze vrome leiding.

Wie is een engel voor jou? Door dergelijke vragen eerlijk te beantwoorden, blijk je ongelooflijk actueel te zijn. Maar ik neem het slechts ter kennisgeving aan, want ik weet helemaal niet wie een engel is en wie niet. Daarvoor moet je bij Jeroen van Rooij zijn, de stichtelijke roerganger bij Perdu, curator van al uw ziekelijke versjes.

Wat is er eigenlijk geworden van de andere curator, de Turingcommunist? Mijn hemel, ik ben zijn naam kwijt. Jaar in, jaar uit selecteerde hij gedichten uit de grote hoop bij de Turingwedstrijd op basis van hun correcte inhoud, meestal zwaarbeladen vadergedichten. Dat je de Turingwedstrijd kunt veranderen in een soort communistisch bastion is op zichzelf een soort magie – zouden ze hem de deur hebben gewezen? Ik weet nog dat de post-cynische net-niet-relie Chretien Breukers een grondige afkeer van de jongen had. Gluiperige energie, zo noemde Chretien dat.

Maar dat is toch ook een leerling van Jos J.? Ja, maar een afvallige. Och, de Nederlandse literatuur. Ik vermijd het, net zoals ik Nederlandse series op televisie en Nederlandse muziek die de oren Europapaat mijdt. Och, die jongen is een weesje. The lowest common denominator is in de Lage Landen het heiligste huis.

‘De Gemene Deler’ lijkt me een mooie titel voor een heel inclusief boek waarin elk talent ontbreekt.

Ik vroeg Dall-E 3 om een illustratie te maken die ‘inclusiviteit’ perfect weergeeft. En inderdaad, deze satanische lege schedel in het midden toont perfect aan waar het deze nihilistische formule om te doen is. Mag ik het de Cultuur van de Dood noemen, of hebben de Palestijnen het alleenrecht op de Franstimmermansterm?

About the author

Martijn Benders has published twenty-six books, eighteen of which are in Dutch. Critics such as Komrij and Gerbrandy have hailed him as one of the greatest talents of his time. He has also written three philosophical works, one of which is in English and focuses on the Amanita Muscaria, the Fly Agaric. Publishing on the international platform of The Philosophical Salon, he has also gained international recognition as one of the most remarkable thinkers from the Netherlands.

Books

There exists a considerable group of leftist individuals who vigorously opposed the prevailing coronavirus narrative, including some of the world’s leading philosophers, such as Agamben and Kacem. However, this stance was heavily censored and vilified by what is referred to as ‘neocon-left’ or ‘woke-left’, as something associated solely with what they deem ‘far-right’. In my book, I discuss the reasons behind these actions, the underlying motives, and how this is emblematic of a new form of fascism aimed at seizing power permanently.

The middle section of the book is dedicated to poetry. It features a beautiful selection of poems from the Mediterranean region, by poets from Turkey and Greece, who have been imprisoned and tortured by the regime.

The final part of my book is a manifesto against literary nihilism, as manifested in the Literature Fund. It reveals how this fund is dominated by a group of Christians and ‘wokies’, which is undesirable in a free society.

Amanita Muscaria – The Book of the Empress is an exceptional work that sets a new benchmark in the realm of mycophilosophy. While one might be tempted to classify the book within the domain of Art History, such a categorization would fail to capture its true essence. 

Amanita Muscaria – The Book of the Empress – De Kaneelfabriek, 2023

You don’t have time to read this, but that’s because you are no longer human. If anything remained of the original person within you, the old mycelia of childhood, you would learn a great deal from this book. In fact, its magical knowledge might become your most valuable possession. This is a book about human imagination and how it fell into the iron grip of transdimensional cockroaches. Additionally, it offers magical tips to significantly improve your life and time acceleration. M.H.H. Benders also takes a light-hearted yet scathing look at the entirety of Dutch literature. What more could you want?

Facebook
Twitter
LinkedIn