Anderhalve meter samenleving

Filtech, het bedrijf van Ruud Poppelaars, heeft een eigen mondkapje gemaakt, de Airstring. Ik heb geholpen de site te maken en het logo en Veer maakte de tekeningen voor de gebruiksaanwijzing.

Je hoort vaak de meest vreemde argumenten tegen mondkapjes, terwijl we nu zo’n beetje het enige land zijn waar ze nog niet zijn verplicht. Dat allemaal omdat ‘de anderhalve meter samenleving’ klaarblijkelijk zo’n geweldig idee is – alsof je als je een mondkapje draagt ineens geen afstand meer gaat houden.

Nee, in werkelijkheid is het bijna oneindig veel duurder om de hele samenleving om te vormen naar een standaard van anderhalve meter, en is het mondkapje een eenvoudige oplossing om te voorkomen dat je anderen besmet en ook zelf besmet zult raken. Niet mondkapje of anderhalve meter, maar mondkapje EN anderhalve meter, waar het nodig is: de supermarkt, want buiten is het dragen van een mondkapje redelijk overbodig als je mensenmassa’s vermijdt.

Naar mijn idee worden de meeste beleidsbeslissingen in Nederland gestuurd door voorraadbeheer. Men kijkt wat er op voorraad is, en maakt dan beleid dat daarbij past. Verstandig lijkt mij dat niet – het is veel te kortzichtig en heeft niets van doen met intelligent beleid. Neem de cultuursector: maar 1 op de 4 stoelen bezetten in het theater, op grond van dat ‘anderhalve meter’ beleid: maar in werkelijkheid heb je te maken met een airborne virus dat zich in kleine gesloten ruimtes al hangende weet verspreiden. Het hangt nog waar een minuut geleden een ander liep.

Mijn idee zou eerder zijn te analyseren wat de knooppunten zijn, de plekken waar het virus zich het best kan verspreiden, en daar dan gebruik van een mondkapje verplichten.

Een supermarktgang is anderhalve meter breed. Elke keer dat je daar iemand passeert kom je op 30 centimeter van elkaar. En in een gemiddeld supermarktbezoek gebeurt dat passeren een keer of acht, en buiten de gangetjes ook nog een keer of vier, 12 keer per bezoek aan de supermarkt dus. Ga je in een maand gemiddeld 16 keer naar een supermarkt dan zijn dat dus 192 keer in een maand dat je op 30cm afstand een persoon passeert. Precies om deze reden is die ‘anderhalve meter’ een soort rozebrillen-werkelijkheid, die alleen op papier bestaat.

De hele samenleving erop inrichten is niet alleen peperduur maar ook praktisch onmogelijk. Zou je de supermarkt daadwerkelijk op de anderhalve meter samenleving willen inrichten dan zouden de schappen 4.5 meter uit elkaar moeten staan, wat betekent dat in elke supermarkt drie volle rijen met producten moeten worden verwijderd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *