Mondkapjes in het OV: zin en onzin

Mijn vader mag deze week voor het eerst weer bij mijn moeder op bezoek, maar hij moet zich wel identificeren met zijn paspoort, anderhalve meter afstand houden en een mondkapje dragen. Die paspoortidentificatie lijkt me heel wezenlijk, je wilt immers niet dat er random personen opduiken die graag een dementerende vrouw bezoeken. Gister ging ik pannenkoeken eten in Groningen, maar we dienden eerst een vragenlijst in te vullen. En we mochten niet buitenom naar het terras lopen, want dat was schijnbaar gevaarlijk, iedereen moest door dezelfde smalle binnenruimte. Die coronacrisis is gewoon de luizenmoeders in het groot.

Maar wat ik overal zie zijn maatregelen die de kans op infecties eerder verergeren. Zo moest ik van de week in de rij staan om de supermarkt in te mogen, een 20 minuten, en iedereen stond op 30 cm van elkaar. Dat invullen van een vragenlijst is ook al zo’n lumineus idee.

De communicatie rond de mondkapjes die sinds gister in het OV verplicht zijn was ook bizar. Eerst was er sprake van boetes voor medische mondkapjes, toen weer niet, toen was een sjaal ook goed, etcetera.

Met medische mondkapjes bedoelt men stofkapjes die zijn gemaakt voor de FFP standaard, en die worden getest op fijnstof, die hele standaard is op fijnstof gebaseerd. Die virusdeeltjes zijn echter veel kleiner, dus niet zo vreemd dat het RIVM met de boodschap komt dat mondkapjes je niet beschermen. Waarom men niet juist de HEPA norm gebruikt? Omdat tot dusverre HEPA filters nooit voor persoonlijke bescherming werden gebruikt.

De airstring is een mondkapje dat naar HEPA norm is gemaakt, en dat zijn dus geen medische mondkapjes, omdat alleen die stofnorm wordt geaccepteerd. Dat is naar mijn idee niet verstandig, al zeker niet omdat zo’n stofkapje veel lagen dient hebben om fijnstof af te vangen, en ademen ermee behoorlijk moeilijk is.

Bij de Kaneelfabriek is ook een versie verkrijgbaar met poëzie.

Jammer ook dat men al die ouderwetse schuifraampjes uit alle treinen heeft verwijderd, want de trein kunnen luchten zou ook al heel wat schelen om een airborne virus tegen te gaan. Misschien moet de NS maar eens gaan praten met Filtech, want in principe zou het mogelijk moeten zijn een HEPA systeem voor treinen te maken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *