Default Network Modus is niet ‘default’

Default Network Modus is niet ‘default’

De ‘Default Network Modus’ is de toestand waarin je hersenen zich bevinden als ze niets doen. Een voor de modale burger ongelofelijk belangrijke modus, want zo min mogelijk hoeven uitvreten is het gulden devies: ‘dokken of rokken’ zijn de enige aanjagers die het kent, een zak geld of de belofte dat er seks gaat plaatsvinden, middels welke zijn ‘succes’ wordt afgemeten. En dat alles met die Default Network Modus als basis: vreten de hersenen niets uit, dan loeren ze als een benevelde wachter naar het moment dat dokken of rokken weer in beeld komt.

Die Default Modus wordt verkocht als een natuurlijke toestand, dat zit immers ook al in de naam, default. Probleem is echter dat precies dat helemaal niet het geval is. We zijn door de eeuwen heen doelbewust een bepaalde configuratie van de hersenen in gelokt, die allerlei ‘geestesziekten’ tot gevolg had waar nu grof geld aan wordt verdiend middels drugs.

Die configuratie heeft de volgende kenmerken:

* Hersenkrimp: de hersenen van de mens zijn al duizenden jaren aan het krimpen, dus dat is niets nieuws, maar door de toenemende rol van vervuiling van bijv microplastics is die krimp wel in een versnelling geraakt.

* Twintig jaar hersenkrimpkamp (school) is nodig om deze configuratie die niet natuurlijk is in de meeste hersenen wortel te laten schieten. Nietzsche noemde het opperste doel van het onderwijs ‘de verveling met een gouden randje erom leren ervaren’.

KRS-ONE verwoord het als volgt:

Everything you learned in law school
can be taught, when you’re six years old
But they make you wait and wait and wait and wait
and wait, and of course, the information, is then sold
But what if you can’t afford to pay?
You walk around ignorant all day!
The pimp don’t care, it’s really your decision
Kick up that money hoe!! Oh, I mean tuition
They be dissin, that ass you be kissin
Sittin in a room with a liar, and you must listen

Dat laatste verbeeldt de traumatische setting: je weet dat er onzin wordt verkocht, maar je moet het verplicht gaan zitten aanhoren, liefst twintig jaar lang.

Het resultaat is een rusteloze, versnipperde geest die enkel nog tot consumptie in staat is, zo’n beetje wat de drugdealers ADHD noemen, dus.

Neem je ‘psychedelica’ dan wordt deze ‘Default Networking Modus’ omzeild doordat er delen van de hersenen actief worden die misschien voor het laatst actief waren toen je twee of drie jaar oud was. Dat is precies waarom je op zulke middelen weer herinnert hoe je de wereld zag als klein kind, en je ervaart hoe enorm het verschil is met de ‘gekweekte geest’ van de maatschappij.

De menselijke hersenen zijn in werkelijkheid een machtige quantummachine in staat tot het waarnemen van vele dimensies en universa. Door deze machine te mishandelen met giftig licht en het denkcentrum te torpederen met een overkill aan informatie kon men de visuele cortex uit de kluiten laten groeien met als resultaat een makkelijk aan te sturen mens welke het verschil tussen een drogredenatie en een echte redenatie niet zou zien zelfs al druk je hem er tien jaar lang met de neus op.

Het verschil niet meer kunnen duiden tussen ‘pseudo’ en ‘echt’ is ook binnen de literatuur pijlsnel de norm geworden. De meest slappe aftreksels worden gepresenteerd als poëzie, lauwe taalcupasoup die je met pallets tegelijk opentrekt, alles om maar de vijand, echte poëzie, te verzuipen in een zee van pseudoliteratuur, zodat het narratief sterk in greep blijft van de manipulatieve heersers, eh, ik bedoel de democratisch gekozen lijders.

Die natuurlijk directe lijntjes hebben naar de meldkamers.

The press is frontin’

En het bildungsideaal dan?

Maar, maar Benders – en het bildungsideaal dan? Zijn scholen dan alleen maar slecht? Is er niet iets als een redelijke verlichting die je aan het onderwijs zou kunnen toeschrijven?

Nee, helaas, zelfs daarvoor had je de boel toch echt anders moeten structuren. Zoals ik eerder al schreef in het artikel Excuses voor 100 jaar wetenschapsslavernij: wetenschap die aan het lijntje van Groot Geld loopt kun je niet langer geloofwaardig wetenschap noemen.

Om precies dezelfde reden kun je onderwijs welke niet meer als doel heeft het denkcentrum te
vergroten (maar bijv. een of ander schimmig opstelletje schrijven en ‘kunnen verdedigen’ tov een paar gedrogeerde figuren – formalisme) in elk geval geen onderwijs meer noemen dat over bildung zou gaan in de klassieke zin. Het bildungsideaal was altijd al ietwat een frontje, maar ging wel hand in hand met het idee van algemene vorming. Precies het idee van algemene vorming heeft men echter in het moderne onderwijs compleet verlaten: dat was immers niet nuttig, het leverde geen baantjes op, etc.

Geen omslag

En dus zien we in de poëzie precies hetzelfde fenomeen welke KRS One in dit liedje in de jaren 80 al besprak: ondanks het feit dat hij al 6 jaar lang overduidelijk een van de meest originele stemmen van de echte Hiphop was waren ‘de covers’ ofwel de omslagen gereserveerd voor ‘andere zaken’. De kritische stemmen binnen de literatuur vergaat het niet anders: ze krijgen een terloopse behandeling in de zijlijn, maar mogen nooit een leidende rol op zich nemen. De hele boel is gehijacked.

Zodra je dat weet wordt zo’n figuur die zich verwondert over je obscuriteit eigenlijk voornamelijk een irritant figuur. Hoe kan het toch dat KRS One nooit op de radio is? – misschien is het als vraag een goedbedoelde vraag, hoewel ik daar persoonlijk eerlijk gezegd mijn twijfels bij heb. Mensen hebben geen idee hoe ondiep die default modus echt gaat. Zo noemde een van die zogenaamde aanbidders me eens in een recensie ‘een van de ergste vrijdenkers van Nederland’.

Inderdaad, het stond er echt.

By their shhhroom shall ye know them

M.H.H. Benders is a most recognised poet of his generation, a student of the universal mycelia,  Amanita Sage and mycophilosopher. He wrote sixteen books, the last ones at the Kaneelfabriek (Cinnamon Factory). He is currently working on ‘SHHHHHHROOM a book on mushrooms and the Microdose Bible, which is an activation plan to restore your true identity coming next year. Keep in touch!

Some Teachings:

Some recent posts:

Facebook
Twitter
LinkedIn