Jibbe Willems en zijn briefcensuur

Jibbe Willems en zijn briefcensuur

Je schrijft een brief over een omstreden figuur. Bijvoorbeeld de Nieuw Zeelandse premier Jacinda Ardern dankzij wie tienduizenden zo niet honderdduizenden mensen in Nieuw Zeeland tegen de armoedegrens aan kwamen zitten omdat al hun inkomsten uit toerisme versnipperden.

Zo’n persoon noem je dan provocatief ‘lief’ en dat doe je op een met belastinggeld omhoog gehouden kanaal, Radio 4.

Dat post je dan vervolgens op facebook, en daar krijg je dan een reactie op van een welwillend persoon, ene Madeleine Weeber schrijft: dat is toch die figuur van dat stringente beleid?

Vervolgens komt Jibbe Willems verklaren dat ‘de discussie gesloten is’ en het allemaal om een gevoel voor verbinding draait.

Kunt u het nog volgen? Waarom zou je eerst een brief schrijven over een omstreden figuur om vervolgens ogenblikkelijk elke discussie dood te slaan die onder je eigen brief plaats gaat vinden?

Jibbe Willems profileert zich als een toneelschrijver. Het is maar een eigenaardig toneelstukje dat hij hier opvoert. Ik ervaar het persoonlijk helemaal niet als ‘verbindend’. Ik ervaar het als iemand die duidelijk de foute kant in het ‘debat’ heeft gekozen en een publiek kanaal gebruikt om provocatief te doen waar dat volstrekt niet gepast is.

Wat wel frappant is: dat zo’n figuur daadwerkelijk meent dat hij ‘verzoenend’ bezig is. Of zou dat gewoon een pose zijn? De associatieve dissonantie druipt van de hele constructie af.

Nee, ik geloof niet dat ik ooit een toneelstuk van Willems ga bezoeken. De klucht heeft aan mij gewoon weinig standvastigheid als fan.

Maar Jibbe is heel lief hoor, en past perfect in de zandbak die de heersers voor ons uitstippelden.

Hoe zou je dit fenomeen benoemen? Iemand die vanuit de macht (reguliere media) provoceert en dan eigenhandig elke discussie over zijn eigen discussie doodslaat?

Het gekke is dat bovenstaande bijna het ‘nieuwe normaal’ wist worden. Het is in elk geval een zorgwekkende parodie op verbinding, waar je mensen de mond snoert om je verbonden met hen te kunnen voelen. Opnieuw dus een vrij psychopate insteek die de daadwerkelijke structuur van de
samenleving kordaat bloot weet leggen.

Nobelpreis für Deutschland

Treffpunkt feiner Geiste

M.H.H. Benders ist ein anerkannter Dichter seiner Generation, ein Schüler der universellen Myzelien, Amanita Sage und Mykophilosoph. Er hat siebenundzwanzig Bücher geschrieben, die letzten in der Kaneelfabriek.

Momentan arbeitet er an dem zweiten Band der SHHHHHHROOM-Reihe, Bücher über Pilze, und der Microdose Bible, einem Aktivierungsplan zur Wiederherstellung Ihrer wahren Identität, der nächstes Jahr erscheinen soll. Bleiben Sie dran!

Aber das Große Ziel von Benders ist es, in Deutschland Erfolg zu haben. Er hat die Dynamik und Vielfalt der deutschen literarischen Szene erkannt und ist bereit, sich darauf einzulassen und seinen Beitrag zu leisten. Mit seinem einzigartigen literarischen Stil und seiner unermüdlichen Arbeitsmoral ist er entschlossen, ein neues Kapitel in der deutschen Literaturgeschichte zu schreiben.

Bücher

“Amanita Muscaria – The Book of the Empress” is an exceptional work that establishes a benchmark in the realm of mycophilosophy. While one could perhaps categorize the book within the domain of Art History, such a classification would fail to do justice to its true essence. Primarily, this captivating text explores the evolution of humankind, making it a standout in its field.

Amanita Muscaria – The Book of the Empress – De Kaneelfabriek, 2023

“‘Waarover de Piranha droomt in de Limonadesloot’ stands as a philosophical exploration into the human faculty of imagination. It probes the intriguing notion that imagination, rather than offering solutions to our problems, might in fact be their origin. This thought-provoking work is set to be available in English and German by the close of 2023.

Facebook
Twitter
LinkedIn